با سلام خدمت شما دوستان عزیز. این بار در سری آموزش های سئو با معرفی ابزار URL inspection در نسخه جدید گوگل سرچ کنسول خدمت شما دوستان عزیز هستیم. همان طور که می دانید یکی از مهم ترین ابزار های گوگل برای کمک به مدیران سایت ها و تجزیه تحلیل وضعیت کنونی سایت ها ابزار سرچ کنسول گوگل می باشد. Google Search Console ابزاری است که به ما کمک می کند تا از موقعیت صفحات سایت در نتایج جستجو آگاه باشیم. این آگاه بودن شامل اطلاعاتی نظیر تعداد ایندکس مطالب، تعداد کلیک از طریق جستجو در گوگل، تعداد لینک های داخلی و خارجی و … می باشد. اما ابزار جدیدی که ما قصد معرفی آن را در مرجع آموزش سئو داریم، در نسخه جدید گوگل سرچ کنسول با نام URL inspection می باشد.
فهرست
معرفی ابزار URL inspection
برای استفاده از این ابزار ابتدا باید در Google Search Console ثبت نام کرده باشید و سایت خود را در این ابزار گوگل معرفی نمایید تا پنل این ابزار برای شما نمایش داده شود. پس از وارد شدن به حساب سرچ کنسول خود در قسمت چپ گزینه URL Inspection را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه یک پنجره بصورت پاپ آپ برای شما به نمایش در خواهد آمد که می بایست آدرس مورد نظر سایت خود را وارد نمایید. در اینجا چند نکته رو می بایست در هنگام وارد کردن URL مد نظر خودتان در نظر بگیرید.
- آدرس مد نظر از صفحه سایت خود را به صورت کامل در پنجره وارد کنید.
- آدرس وارد شده با حالت انتخابی property در پنل سرچ کنسول یکی باشد. یعنی به www و http یا https لینک وب سایت خود دقت کنید.
- این ابزار مشکلی با درج آدرس به شکل AMP و یا غیر AMP ندارد و هر دو را تجزیه و تحلیل خواهد نمود.
- این نکته را در همواره در نظر داشته باشید که در ابزار URL inspection نتایج بصورت زنده نمی باشند و اطلاعات موجود در این قسمت از این ابزار مربوط به آخرین خزش ربات گوگل در این صفحه از سایت شما است. ممکن است بعد از آخرین خزش ربات، صفحه مورد نظر تغییرات بسیاری داشته باشد که در این صورت می بایست از طریق ابزار Fetch as Google در خواست مجدد برای بازبینی صفحه مورد نظر توسط خزنده های گوگل بدهید. همچنین می تواند از گزینه Test Live URL استفاده نمایید و در همان لحظه از نتیجه تست با خبر شوید.
پس از بررسی آدرس وارد شده، نتایح بدست آمده دارای سه بخش زیر می باشد:
- Presence on Google ( حضور در گوگل )
- Index coverage ( بررسی ایندکس )
- Enhancements ( بخش ارتقاء )
بخش اول: Presence on Google ( حضور در گوگل )
این بخش از این گزارش در ابزار URL inspection دارای 5 حالت می باشد:
- URL is on Google
- URL is on Google, but has issues
- URL is not on Google: Indexing errors
- URL is not on Google
- URL is an alt version
URL is on Google
این حالت یعنی این که صفحه مورد نظر در نتایج جستجو وجود دارد اما تضمینی برای نمایش صدر در صد در نتایج جستجو نیست. همچنین در چنین حالتی مشکل خاصی نظیر مشکلات AMP، Index و … در این صفحه وجود ندارد. در این حالت کار خاصی لازم نیست انجام دهیم و صرفا یک سری اطلاعات از آنچه که گوگل از سایت ما برداشت کرده است را دریافت کردهایم.
دقت داشته باشید که اگر با به شکل موقت از ابزار Remove URLs برای حذف یک ادرس به شکل موقت در سرچ کنسول استفاده کردم و گوگل همان آدرس را با پیغام URL is on Google نشان میدهد به این معنی نیست که آن آدرس در نتایج نمایش داده میشود.
URL is on Google, but has issues
اگر پیغام بالا رو مشاهده کردید، بدین معناست که این صفحه در نتایج جستجو وجود دارد اما نیازمند بهبود است. مثلا ممکن در صفحات ساخت یافته و یا AMP مشکلاتی را دارد که می بایست بر طرف گردد. این مشکلات ممکن است با اینکه شما محتوای خوبی داشته باشید اما در رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب نکنید. هنگامی که این پیغام را مشاهده نمودید هشدار ها و خطا ها را بخوانید و آن ها را برطرف نمایید.
URL is not on Google: Indexing errors
اگر این پیغام را مشاهده کردید، بدین معناست که به دلیل وجود یک مشکل مشکل، صفحه مورد نظر در ایندکس با مشکل مواجه شده و در نتایج گوگل مشاهده نمی شود. برای رفع این مشکل، جزئیات مربوط به ایندکس این مطلب را به خوبی مطالعه نمایید و سپس اقدام به رفع آن ها نمایید تا در نتایج سرچ کنسول ظاهر گردد.
URL is not on Google
در صورتی که پیام بالا را در ابزار URL inspection مشاهده نمودید، یعنی صفحه و ادرس مورد نظر در نتایج جستجو وجود ندارد و قابل نمایش نیست. دلیل این کار معمولا استفاده از صفحات با رمز عبور و یا عدم اجازه ایندکس شدن یک صفحه از طریق فایل robot.txt و یا اینکه از تک noindex در این صفحه می باشد. برای رفع این مورد ابتدا جزئیات نمایش داده شده در سرچ کنسول را مطالعه نمایید سپس با توجه به توضیحات داده شده اقدام به رفع این مورد نمایید.
URL is an alt version
به این معنی است که آدرس درج شده درواقع alternate یک صفحه دیگر است یعنی صفحه وارد شده یک صفحه فرعی است و به صفحه اصلی خود در حال اشاره است (معنی ریدایرکت کردن نیست). صفحاتی مثل AMP، canonical و یا صفحاتی که نسخه موبایل یا دسکتاپ جداگانه دارند. در این حالت اصولا لازم به کاری نیست مگر در موارد خاص که جای بحث آن در این مقاله نیست.
بخش دوم: Index coverage ( بررسی ایندکس )
این بخش توضیحاتی در ابزار URL inspection در خصوص وضعیت ایندکس آدرس وارد شده را به شما ارائه می دهد. این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد:
- Sitemaps
- Referring page
- Last crawl
- ?Crawl allowed
- page fetch
- ?Indexing allowed
- User-declared canonical
- Google-selected canonical
Sitemaps
اطلاعات مربوط به آدرس لینک مورد نظر در سایت مپ سایت را به مدیر سایت نشان می دهد. در سایت های بزرگ که دارای چندین سایت مپ هستند این گزینه بسیار مفید و کاربری می باشد. همچنین ممکن است روبروی این گزینه عبارت N/A را مشاهده کنید که بدین معناست که این لینک بنا به دلایل در سایت مپ سایت وجود ندارد.
Referring page
نشان دهنده آدرس ارجاع شده به لینک مورد نظر می باشد. ممکن است گوگل از طریق سایت مپ، دسته بندی، لینک پدر و یا لینک پدر بزرگ به این صفحه ارجاع داده شده باشد. در این صورت لینک صفحه مورد نظر درج خواهد شد. اگر شما با عبارت “URL might be known from other sources that are currently not reported” روبهرو شدید به این معنا است که ربات گوگل برای پیدا کردن آن ادرس از سایت مپ و ارجاعات (لینک) استفاده نکرده است و یک مسیری که معلوم نیست صفحه را پیدا کرده است.
Last crawl
این مورد در ابزار URL inspection یعنی ربات گوگل آخرین بار در چه تاریخی در صفحه مورد نظر خزش انجام داده است. این مورد بسیاری مفید و کاربردی می باشد.
?Crawl allowed
آیا ربات گوگل به صفحه درج شده اجازه دسترسی دارد یا نه، این دسترسی ها را میتوان در فایل robots.txt تعیین کرد. برای این که گوگل به صفحات ما دسترسی داشته باشد و به تواند آن را به راحتی ایندکس کند نباید دسترسی آن را در فایل robots.txt بست.
Page fetch
این گزینه وضعیت دسترسی ربات گوگل به url وارد شده از سمت سرور را بررسی می کند. اگر در مفابل این گزینه عبارت Successful درج شده باشد یعنی ربات به لینک مورد نظر دسترسی دارد اما اگر عبارت failure را مشاهده نمودید یعنی ربات دسترسی ندارد که در حد چند خط کوتاه علت را مقابل آن توضیح خواهد داد. انواع علت ها در این لینک قابل مشاهده است و ممکن هست همان چیزی را بگوید که در قسمت index coverage status گفته است.
?Indexing allowed
یکی از مهمترین متا تگ های سئو، متا تگ ربات می باشد که در هنگام طراحی سایت استفاده خواهد شد و در قسمت هدر سایت قرار داده می شود. اگر در اینجا دسترسی را با عبارت noindex مسدود کرده باشیم، گوگل در ابزار URL inspection از این طریق به ما وضعیت مورد نظر را به ما اعلام می کند.
User-declared canonical
این گزینه در ابزار URL inspection برای صفحاتی که مطالب کپی دارند و از تگ <link rel=”canonical”>، هدر سایت و یا از طریق نقشه سایت به گوگل و روش های دیگر اعلام می کنید، استفاده خواهد شد و آدرس صفحه ارجاع داده شده را به شما نشان خواهد داد. اگر شما هم دارای صفحات تکراری با آدرس های مختلف دارید، حتما از طریق canonical به گوگل این فرآیند را اعلام کنید و به آدرس صفحه اصلی مورد نظر ارجاع دهید تا از ارزش و اعتبار صفحه مورد نظر کاسته نشود.
Google-selected canonical
این بخش همانند مفهوم گزینه قبلی می باشداما نه از دید کاربر، بلکه از دید ربات گوگل. با این تفاوت که ممکن است برخی اوقات خود گوگل یک مقاله را به یک مقاله دیگر که به عنوان مرجع شناخته ارجاع دهد. زمانی که شما آدرس اصلی را در قالب canonical به گوگل معرفی میکنید به این معنی نیست که گوگل حتما از آدرس شما استفاده کند و ممکن است آدرسی که خودش فکر میکند درست تر باشد آن را انتخاب و اعمال کند. به هر شکل تضمینی در این باره وجود ندارد هر چند در اکثر موارد چنین کاری را نمیکند و تابع تگ canonical عمل میکند.
بخش سوم : Enhancements ( بخش ارتقاء )
این بخش در ابزار URL inspection هرگونه پیشرفت جستجو را که توسط Google در URL شما شناسایی شده است، شرح می دهد. اگر نشانی اینترنتی نتواند ایندکس شود، یا هیچ پیشرفتی شناسایی نشد، این بخش خالی خواهد بود. این ابزار هنوز هم تمام پیشرفت های ممکن را نشان نمی دهد.
- Mobile Usability
- AMP
- Various rich result types
Mobile Usability
این قسمت در ابزار URL inspection اطلاعاتی در خصوص اینکه صفحه مورد نظر به خوبی در دستگاه موبایل پشتیبانی می شود، به ما می دهد که شامل یکی از موارد زیر خواهد بود.
- Page is not mobile friendly : یعنی این صفحه به دلایلی به خوبی در نسخه موبایل نمایش داده نخواهد شد.
- Page is mobile friendly : یعنی این صفحه به خوبی در نسخه موبایل قابل نمایش است.
- No data available : در این حالت یعنی اینکه به خوبی نتوانسته اند صفحه مورد نظر را بررسی کنند و هیچ اطلاعاتی در دسترس نمی باشد.
AMP
اگر صفحه شما دارای نسخه AMP باشد اطلاعات مربوط به این نسخه را برای شما فراهم می کند. همچنین می توانید با مطالعه اطلاعات فراهم شده در صورت وجود هر گونه مشکل آن را رفع نمایید.
Various rich result types
شما می توانید اطلاعاتی در مورد انواع نتایج غنی (داده های ساخت یافته) موجود در صفحه را مشاهده کنید. این اطلاعات شامل تعدادی از آیتم های معتبر موجود در URL، شرح هر یک از آیتم ها و جزئیات مربوط به هر هشدار یا اشتباه است.
پیشنهاد وردپرس باران:
2 دیدگاه. دیدگاهی بگذارید
با سلام
آیا برای url Inspect حد مجازی در روز برای سرچ کردن url هست؟ اگر هست روزانه چند عدد سرچ میتوان انجام داد؟
سلام دوست من
خیر در حالت معمول هیچ محدودیتی در url Inspect گوگل وجود ندارد.
ولی اگر بخواهید در حالت Live url Inspect صفحات را بررسی کنید محدودیت تعداد روزانه وجود خواهد داشت.
این تعداد محدودیت در صفحه رسمی سایت گوگل مشخص نشده است و فقط عنوان شده که محدودیت وجود دارد.
اما برخی مراجع این محدودیت را به تعداد 50 درخواست روزانه عنوان کرده اند.
با سپاس از شما